Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLand, J.F.H.
dc.contributor.authorOverdijk, M.R.
dc.date.accessioned2018-08-07T17:00:56Z
dc.date.available2018-08-07T17:00:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30206
dc.description.abstractLeerlingen uit het middelbaar onderwijs vinden de leesteksten bij het vak Nederlands saai en oninteressant, waardoor de motivatie daalt. Dit is een zorgwekkende constatering, want leerlingen moeten immers veel teksten lezen en begrijpen om te kunnen slagen op school. In dit onderzoek is geprobeerd een werkvorm te vinden die het lezen van een tekst interessanter maakt. Er wordt rekening gehouden met het digitale tijdperk waar de huidige leerlingen in opgroeien. Een multimedium dat zij veelvuldig gebruiken is een vlog. Er is specifiek gekeken naar het effect op tekstwaardering en tekstbegrip wanneer bestaande Nederlandse schoolteksten werden vervangen door een vlog. Door middel van een kwantitatief onderzoek zijn tekstwaardering en tekstbegrip gemeten aan de hand van drie verschillende werkvormen; een schriftelijke tekst, een vlog en de combinatie van een vlog met een schriftelijke tekst. In totaal hebben 77 leerlingen uit drie verschillende havo-klassen de test gemaakt. Op basis van dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat leerlingen de leertekst hoger waarderen wanneer deze wordt aangeboden middels een vlog (de vlogconditie en de gecombineerde conditie) in plaats van via een schriftelijke tekst. Daarnaast is er bij tekstbegrip een klein significant verschil gevonden bij twee losse begripsvragen wanneer de leertekst werd aangeboden middels een vlog in plaats van via een schriftelijke tekst. Ondanks dat het gebruik van een vlog niet op alle begripsvragen een effect heeft, is toch het advies voor het vak Nederlands om een vlog te gebruiken als aanvulling op het huidige lesmateriaal. Het begrip is immers niet verminderd. Tevens zorgt de geconstateerde verhoging op waardering voor een positief effect op de intrinsieke motivatie. Wellicht vinden leerlingen het vak Nederlands dan niet meer het saaiste vak dat er bestaat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1414159
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNederlands in een digitaal tijdperk
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNederlands; Digitiaal tijdperk; Vlog; Begrip en waardering
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record