View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalinhoud in het Ontwikkelingsvolgmodel: Een Valideringsonderzoek

        View/Open
        Munnix 0413453.pdf (354.8Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Munnix, I.J.W.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het Ontwikkelingsvolgmodel (Memelink, D. J., & Bonthond-Oosterhaven, N. , 2001. Ontwikkelingsvolgmodel jonge kinderen basisonderwijs, Utrecht: Hogeschool van Utrecht Seminarium voor Orthopedagogiek) heeft tot doel de ontwikkeling van kinderen op school via observatie te volgen om ontwikkelingsproblemen vroegtijdig te kunnen signaleren. Het model bevat verschillende ontwikkelingslijnen, waarop de veranderingen op een bepaald ontwikkelingsgebied naar leeftijd ingedeeld en beschreven worden. Het huidige onderzoek richt zich op de validering van de ontwikkelingslijn ‘taalinhoud’, met nadruk op de woordenschat / semantiek. Hiertoe is de ontwikkelingslijn op kwalitatief vlak beoordeeld en zijn voor alle participerende kinderen (N=136, leeftijd 4-7 jaar) de gegevens op de lijn ‘taalinhoud’ vergeleken met toetsscores op de taak ´woordomschrijving´ van de Taaltoets Alle Kinderen (TAK). De kwalitatieve beoordeling van de lijn ´taalinhoud´geeft een aantal beperkingen van de lijn weer wat betreft leeftijdsindeling en de definiëring van de ontwikkelingen. De kwantitatieve analyses geven, zoals verwacht, een positieve samenhang weer tussen de toetsscores van de TAK en de resultaten van het OVM, maar die samenhang is matig. Overigens is de samenhang sterker naarmate de leeftijd van kinderen toeneemt. De verschillen tussen docenten zijn wat de samenhang betreft echter groot. Verder blijkt een sterke positieve samenhang tussen de werkelijke leeftijd en de ontwikkelingsleeftijd van het OVM te bestaan, wat in lijn van de verwachting ligt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3019
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo