Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHaan, D. de
dc.contributor.authorMunnix, I.J.W.M.
dc.date.accessioned2009-08-11T17:00:11Z
dc.date.available2009-08-11
dc.date.available2009-08-11T17:00:11Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3019
dc.description.abstractHet Ontwikkelingsvolgmodel (Memelink, D. J., & Bonthond-Oosterhaven, N. , 2001. Ontwikkelingsvolgmodel jonge kinderen basisonderwijs, Utrecht: Hogeschool van Utrecht Seminarium voor Orthopedagogiek) heeft tot doel de ontwikkeling van kinderen op school via observatie te volgen om ontwikkelingsproblemen vroegtijdig te kunnen signaleren. Het model bevat verschillende ontwikkelingslijnen, waarop de veranderingen op een bepaald ontwikkelingsgebied naar leeftijd ingedeeld en beschreven worden. Het huidige onderzoek richt zich op de validering van de ontwikkelingslijn ‘taalinhoud’, met nadruk op de woordenschat / semantiek. Hiertoe is de ontwikkelingslijn op kwalitatief vlak beoordeeld en zijn voor alle participerende kinderen (N=136, leeftijd 4-7 jaar) de gegevens op de lijn ‘taalinhoud’ vergeleken met toetsscores op de taak ´woordomschrijving´ van de Taaltoets Alle Kinderen (TAK). De kwalitatieve beoordeling van de lijn ´taalinhoud´geeft een aantal beperkingen van de lijn weer wat betreft leeftijdsindeling en de definiëring van de ontwikkelingen. De kwantitatieve analyses geven, zoals verwacht, een positieve samenhang weer tussen de toetsscores van de TAK en de resultaten van het OVM, maar die samenhang is matig. Overigens is de samenhang sterker naarmate de leeftijd van kinderen toeneemt. De verschillen tussen docenten zijn wat de samenhang betreft echter groot. Verder blijkt een sterke positieve samenhang tussen de werkelijke leeftijd en de ontwikkelingsleeftijd van het OVM te bestaan, wat in lijn van de verwachting ligt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent363349 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTaalinhoud in het Ontwikkelingsvolgmodel: Een Valideringsonderzoek
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record