View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Betamelijke burgers: gevormd door een lesmethode?

        Thumbnail
        View/Open
        Afstudeerwerkstuk master Neerlandistiek juli 2018 Simone Gideonse 5553490.pdf (3.487Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Gideonse, S.J.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is onderzocht welke wettelijke eisen er gelden voor het vak Burgerschap. Vervolgens zijn de wettelijke eisen door middel van een functionele analyse omgezet in communicatieve doelen die bij mbo-studenten die het vak Burgerschap volgen, bereikt moeten worden. Hierna is gekeken op welke manier de mbo-lesmethode NU Burgerschap van Noordhoff Uitgevers invulling geeft aan deze communicatieve doelen. Er is gebleken dat de lesmethode niet aan alle communicatieve doelen voldoet. Ook heeft de uitgever zelf thema’s toegevoegd aan de lesmethode die niet terugkomen in de wettelijke eisen aan het vak Burgerschap. Verder is met behulp van een vragenlijst aan mbo-studenten die gebruikmaken van de methode NU Burgerschap onderzocht of en hoe de communicatieve doelen in de praktijk bereikt worden. De vragenlijst bevatte stellingen en open vragen. Op vijf gebieden is gevraagd naar de mening van de studenten over de lesmethode: motivatie, bruikbaarheid, voorbereiding op de toekomst, participatie en het vergroten van kennis. De studenten staan vrij neutraal tegenover de stellingen in de vragenlijst. Bij de open vragen geven ze aan weinig gemotiveerd te zijn om met de lesmethode te werken en de methode niet echt bruikbaar te vinden. Ook zijn de meeste studenten van mening dat de methode hen niet echt voorbereidt op de toekomst en dat de kennis niet sterk vergroot wordt. De studenten zijn wel overwegend positief over het onderwerp participatie: ze vinden het belangrijk om deel te nemen aan de maatschappij en hun medemens te helpen. De methode NU Burgerschap voldoet dus niet aan alle wettelijke eisen die voor het vak Burgerschap gesteld zijn en mbo-studenten zijn niet erg tevreden over de lesmethode. Het advies aan de overheid is om duidelijke, uitgebreide richtlijnen te maken voor het vak Burgerschap. Op die manier kan de uitgever zich beperken tot dat wat vereist is voor het vak Burgerschap, hebben docenten meer houvast en kunnen de doelen van de overheid gerealiseerd worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29982
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo