Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorElling, S.K.
dc.contributor.authorGideonse, S.J.S.
dc.date.accessioned2018-08-01T17:01:19Z
dc.date.available2018-08-01T17:01:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29982
dc.description.abstractIn dit onderzoek is onderzocht welke wettelijke eisen er gelden voor het vak Burgerschap. Vervolgens zijn de wettelijke eisen door middel van een functionele analyse omgezet in communicatieve doelen die bij mbo-studenten die het vak Burgerschap volgen, bereikt moeten worden. Hierna is gekeken op welke manier de mbo-lesmethode NU Burgerschap van Noordhoff Uitgevers invulling geeft aan deze communicatieve doelen. Er is gebleken dat de lesmethode niet aan alle communicatieve doelen voldoet. Ook heeft de uitgever zelf thema’s toegevoegd aan de lesmethode die niet terugkomen in de wettelijke eisen aan het vak Burgerschap. Verder is met behulp van een vragenlijst aan mbo-studenten die gebruikmaken van de methode NU Burgerschap onderzocht of en hoe de communicatieve doelen in de praktijk bereikt worden. De vragenlijst bevatte stellingen en open vragen. Op vijf gebieden is gevraagd naar de mening van de studenten over de lesmethode: motivatie, bruikbaarheid, voorbereiding op de toekomst, participatie en het vergroten van kennis. De studenten staan vrij neutraal tegenover de stellingen in de vragenlijst. Bij de open vragen geven ze aan weinig gemotiveerd te zijn om met de lesmethode te werken en de methode niet echt bruikbaar te vinden. Ook zijn de meeste studenten van mening dat de methode hen niet echt voorbereidt op de toekomst en dat de kennis niet sterk vergroot wordt. De studenten zijn wel overwegend positief over het onderwerp participatie: ze vinden het belangrijk om deel te nemen aan de maatschappij en hun medemens te helpen. De methode NU Burgerschap voldoet dus niet aan alle wettelijke eisen die voor het vak Burgerschap gesteld zijn en mbo-studenten zijn niet erg tevreden over de lesmethode. Het advies aan de overheid is om duidelijke, uitgebreide richtlijnen te maken voor het vak Burgerschap. Op die manier kan de uitgever zich beperken tot dat wat vereist is voor het vak Burgerschap, hebben docenten meer houvast en kunnen de doelen van de overheid gerealiseerd worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3656750
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBetamelijke burgers: gevormd door een lesmethode?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLesmethoden, Teaching methods, Burgerschap, mbo, studenten, functionele analyse, vragenlijst, wettelijke eisen, Neerlandistiek, communicatieve doelen, NU Burgerschap, docenten
dc.subject.courseuuNeerlandistiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record