View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meertaligheid in het Nederlandse onderwijs: Aanbevelingen voor curriculumherziening en nationaal taalbeleid

        Thumbnail
        View/Open
        def Scriptie Niels Nederlof 5510694 MA Taalwetenschappen.pdf (974.9Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Nederlof, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit literatuuronderzoek staat de omgang met talige diversiteit in het Nederlandse onderwijs centraal. Hoewel dit geen nieuw thema is in het Nederlandse onderwijs, blijkt deze diversiteit nog steeds voor ongelijkheid in het onderwijs te zorgen. Maatschappelijke processen zoals migratie, globalisering en digitalisering zorgen ervoor dat de taaldiversiteit in Nederland steeds beter zichtbaar wordt en de verwachting is dat, mede door deze ontwikkelingen, de talige diversiteit de komende jaren nog verder zal toenemen. Het huidige Nederlandse onderwijscurriculum, dat stamt uit 2006, blijkt onvoldoende in te spelen op deze maatschappelijke ontwikkelingen. In het huidige curriculum is zelfs geen enkele verwijzing naar meertaligheid opgenomen. In het verleden zijn reeds diverse oproepen gedaan om talige diversiteit een plaats te geven in het Nederlandse onderwijs. De meeste recente oproep ‘Talen voor Nederland’ is afkomstig van de Koninklijke Nederlandse Akademie der Wetenschappen (KNAW). Hierin wordt gepleit voor een nationaal taalbeleid en meer aandacht voor meertaligheid in het onderwijs. Gelijktijdig aan deze oproep is een aantal instanties bezig met een curriculumherziening onder de naam ‘curriculum.nu’. Op basis van dit uitgebreide onderzoek naar allerlei facetten die gerelateerd zijn aan meertaligheid zijn aanbevelingen geformuleerd die mogelijk kunnen bijdragen aan de totstandkoming van een nationaal taalbeleid en/of het nieuwe Nederlandse onderwijscurriculum.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29973
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo