Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeufkens, S.C.
dc.contributor.advisorNortier, J.M.
dc.contributor.authorNederlof, N.
dc.date.accessioned2018-08-01T17:01:15Z
dc.date.available2018-08-01T17:01:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29973
dc.description.abstractIn dit literatuuronderzoek staat de omgang met talige diversiteit in het Nederlandse onderwijs centraal. Hoewel dit geen nieuw thema is in het Nederlandse onderwijs, blijkt deze diversiteit nog steeds voor ongelijkheid in het onderwijs te zorgen. Maatschappelijke processen zoals migratie, globalisering en digitalisering zorgen ervoor dat de taaldiversiteit in Nederland steeds beter zichtbaar wordt en de verwachting is dat, mede door deze ontwikkelingen, de talige diversiteit de komende jaren nog verder zal toenemen. Het huidige Nederlandse onderwijscurriculum, dat stamt uit 2006, blijkt onvoldoende in te spelen op deze maatschappelijke ontwikkelingen. In het huidige curriculum is zelfs geen enkele verwijzing naar meertaligheid opgenomen. In het verleden zijn reeds diverse oproepen gedaan om talige diversiteit een plaats te geven in het Nederlandse onderwijs. De meeste recente oproep ‘Talen voor Nederland’ is afkomstig van de Koninklijke Nederlandse Akademie der Wetenschappen (KNAW). Hierin wordt gepleit voor een nationaal taalbeleid en meer aandacht voor meertaligheid in het onderwijs. Gelijktijdig aan deze oproep is een aantal instanties bezig met een curriculumherziening onder de naam ‘curriculum.nu’. Op basis van dit uitgebreide onderzoek naar allerlei facetten die gerelateerd zijn aan meertaligheid zijn aanbevelingen geformuleerd die mogelijk kunnen bijdragen aan de totstandkoming van een nationaal taalbeleid en/of het nieuwe Nederlandse onderwijscurriculum.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent998330
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMeertaligheid in het Nederlandse onderwijs: Aanbevelingen voor curriculumherziening en nationaal taalbeleid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMeertaligheid, Taalverwerving, Meertaligheid en taalverwerving, Meertaligheid & Taalverwerving, Meertalig onderwijs, Tweetaligheid, Tweetalig onderwijs, Vreemde taal, Tweede taal, Meertalige leerlingen, Tweetalige leerlingen, Multilingualism, Bilingualism, Multilingual education, Bilingual education,
dc.subject.courseuuMeertaligheid en taalverwerving


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record