View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Invloed van teamleerprocessen op de adoptie van het Elektronisch Patiënten Dossier door monodisciplinaire teams in de AGZ.

        View/Open
        Microsoft Word - Definitief Artikel.pdf (175.2Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Bakker, Marieke
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        DOEL Het doel van deze studie was inzicht krijgen in teamleerprocessen van monodisciplinaire verpleegkundige teams in de Algemene Gezondheidszorg en de invloed ervan op de adoptie van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Door hiermee theoretisch bij te dragen aan het innovatiecontingentiemodel van Van Linge, kan het succesvol verlopen van verschillende innovaties in verschillende settingen geoptimaliseerd worden. METHODE Een niet-experimenteel, beschrijvend, correlationeel design is gebruikt om de relatie tussen de variabelen teamleerproces, de perceptie van de organisatie en innovatie, en de mate van adoptie te onderzoeken. Dataverzameling vond plaats onder alle verpleegkundigen van 14 verpleegafdelingen in een middelgroot ziekenhuis. Aan de hand van vragenlijsten met de onderwerpen: demografische kenmerken, waargenomen innovatie- en organisatiekenmerken, mate van adoptie en teamleerproces, werden de variabelen gemeten. RESULTAAT Correlatieanalyse liet geen verband zien tussen het teamleerproces en de adoptie van het EPD. Analyse van de relatie tussen de uitkomstmaat adoptie en de Euclidean Distance met regressieanalyse liet zien dat fit tussen innovatie-, organisatiekenmerken en teamleerproces geen invloed heeft op de adoptie van het EPD. Echter, clusteranalyse laat wel een invloed van fit op adoptie zien. DISCUSSIE Wanneer sprake is van een interne fit tussen de innovatie en organisatie is het teamleerproces wellicht niet vereist om tot een hoge innovatieadoptie te komen. Opvallend is dat verschillende statistische analyses verschillende uitkomsten tonen. Het gebruik van een ander leertheoretisch perspectief en instrument zouden de bevindingen echter kunnen verklaren. Het onderzoek is in één instelling uitgevoerd, wat de generaliseerbaarheid van de resultaten naar andere instellingen beïnvloedt. CONCLUSIE De hoge mate van adoptie van het EPD hangt samen met fit tussen de innovatie- en organisatiekenmerken. Onduidelijk is welke rol het teamleerproces hierin speelt. TREFWOORDEN Configuraties, (mis)fit, teamleerproces, adoptie, innovatie
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2993
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo