Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGamel, C.J.
dc.contributor.advisorHooft-Leemans, G. van der
dc.contributor.authorBakker, Marieke
dc.date.accessioned2009-08-07T17:02:07Z
dc.date.available2009-08-07
dc.date.available2009-08-07T17:02:07Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2993
dc.description.abstractDOEL Het doel van deze studie was inzicht krijgen in teamleerprocessen van monodisciplinaire verpleegkundige teams in de Algemene Gezondheidszorg en de invloed ervan op de adoptie van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Door hiermee theoretisch bij te dragen aan het innovatiecontingentiemodel van Van Linge, kan het succesvol verlopen van verschillende innovaties in verschillende settingen geoptimaliseerd worden. METHODE Een niet-experimenteel, beschrijvend, correlationeel design is gebruikt om de relatie tussen de variabelen teamleerproces, de perceptie van de organisatie en innovatie, en de mate van adoptie te onderzoeken. Dataverzameling vond plaats onder alle verpleegkundigen van 14 verpleegafdelingen in een middelgroot ziekenhuis. Aan de hand van vragenlijsten met de onderwerpen: demografische kenmerken, waargenomen innovatie- en organisatiekenmerken, mate van adoptie en teamleerproces, werden de variabelen gemeten. RESULTAAT Correlatieanalyse liet geen verband zien tussen het teamleerproces en de adoptie van het EPD. Analyse van de relatie tussen de uitkomstmaat adoptie en de Euclidean Distance met regressieanalyse liet zien dat fit tussen innovatie-, organisatiekenmerken en teamleerproces geen invloed heeft op de adoptie van het EPD. Echter, clusteranalyse laat wel een invloed van fit op adoptie zien. DISCUSSIE Wanneer sprake is van een interne fit tussen de innovatie en organisatie is het teamleerproces wellicht niet vereist om tot een hoge innovatieadoptie te komen. Opvallend is dat verschillende statistische analyses verschillende uitkomsten tonen. Het gebruik van een ander leertheoretisch perspectief en instrument zouden de bevindingen echter kunnen verklaren. Het onderzoek is in één instelling uitgevoerd, wat de generaliseerbaarheid van de resultaten naar andere instellingen beïnvloedt. CONCLUSIE De hoge mate van adoptie van het EPD hangt samen met fit tussen de innovatie- en organisatiekenmerken. Onduidelijk is welke rol het teamleerproces hierin speelt. TREFWOORDEN Configuraties, (mis)fit, teamleerproces, adoptie, innovatie
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent179457 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInvloed van teamleerprocessen op de adoptie van het Elektronisch Patiënten Dossier door monodisciplinaire teams in de AGZ.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTREFWOORDEN Configuraties, (mis)fit, teamleerproces, adoptie, innovatie KEYWORDS Configuration, (mis)fit, team learning process, adoption, innovation
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record