View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Pilotonderzoek van een Interventie voor het Bevorderen van Proactieve Coping op het Gebied van Wonen bij Ouderen

        View/Open
        Eindversie Artikel.pdf (188.5Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Luyten, E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Titel Pilotonderzoek van een Interventie voor het Bevorderen van Proactieve Coping op het Gebied van Wonen bij Ouderen Introductie Verpleegkundigen hebben een taak in het bevorderen van zelfmanagement, daarvoor kunnen zij onder andere een interventie voor proactieve coping op het gebied van wonen inzetten. Proactieve coping is van groot belang voor ouderen omdat in deze levensfase diverse potentiële problemen te voorzien zijn. Doel en Onderzoeksvragen Dit onderzoek is om een proces- en productevaluatie van de cursus wonen te krijgen en bij te dragen aan verdere ontwikkeling ervan. De vragen waren: Hoe waarderen en ervaren deelnemende ouderen deze interventie? Wat zijn de ervaringen en suggesties van de begeleidster? In hoeverre nemen proactieve copingvaardigheden toe bij de deelnemende ouderen van de cursus wonen? In hoeverre neemt het proactief gedrag zoals het inschrijven voor een andere woning of het aanvragen van verbeteringen aan de bestaande woning, of het vragen van informatie over één van deze punten toe bij de deelnemers aan de cursus wonen? Methode De cursus wonen was gebaseerd op communicatieve zelfsturing, het procesmodel van proactieve coping en de al bestaande cursus “Op weg naar de gouden jaren”. De cursus werd zowel door de deelnemers als door de begeleidster geëvalueerd. Daarnaast werden er metingen met de gevalideerde Utrechtse Proactieve Coping Competentielijst en van proactief gedrag gedaan. Dit was een pilotstudie met een pre-experimenteel design. Resultaten De cursusgroep van februari 2009 bestond uit 7 personen. Zij waardeerden de cursus met een 7,4 op een schaal van 10 en de cursusbegeleidster zag toename van proactiviteit. De stijging op de UPCC was minimaal, maar alle deelnemers vertoonden proactief gedrag na de cursus. Conclusie Er zijn duidelijk aanwijzingen dat de cursus wonen proactief gedrag bevordert. Aanbevelingen Verder onderzoek van de cursus en een onderzoek dat de kleine stijging op de UPCC verklaart zijn aan te bevelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2986
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo