Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Bijl, J.J.
dc.contributor.authorLuyten, E.
dc.date.accessioned2009-08-07T17:01:41Z
dc.date.available2009-08-07
dc.date.available2009-08-07T17:01:41Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2986
dc.description.abstractSamenvatting Titel Pilotonderzoek van een Interventie voor het Bevorderen van Proactieve Coping op het Gebied van Wonen bij Ouderen Introductie Verpleegkundigen hebben een taak in het bevorderen van zelfmanagement, daarvoor kunnen zij onder andere een interventie voor proactieve coping op het gebied van wonen inzetten. Proactieve coping is van groot belang voor ouderen omdat in deze levensfase diverse potentiële problemen te voorzien zijn. Doel en Onderzoeksvragen Dit onderzoek is om een proces- en productevaluatie van de cursus wonen te krijgen en bij te dragen aan verdere ontwikkeling ervan. De vragen waren: Hoe waarderen en ervaren deelnemende ouderen deze interventie? Wat zijn de ervaringen en suggesties van de begeleidster? In hoeverre nemen proactieve copingvaardigheden toe bij de deelnemende ouderen van de cursus wonen? In hoeverre neemt het proactief gedrag zoals het inschrijven voor een andere woning of het aanvragen van verbeteringen aan de bestaande woning, of het vragen van informatie over één van deze punten toe bij de deelnemers aan de cursus wonen? Methode De cursus wonen was gebaseerd op communicatieve zelfsturing, het procesmodel van proactieve coping en de al bestaande cursus “Op weg naar de gouden jaren”. De cursus werd zowel door de deelnemers als door de begeleidster geëvalueerd. Daarnaast werden er metingen met de gevalideerde Utrechtse Proactieve Coping Competentielijst en van proactief gedrag gedaan. Dit was een pilotstudie met een pre-experimenteel design. Resultaten De cursusgroep van februari 2009 bestond uit 7 personen. Zij waardeerden de cursus met een 7,4 op een schaal van 10 en de cursusbegeleidster zag toename van proactiviteit. De stijging op de UPCC was minimaal, maar alle deelnemers vertoonden proactief gedrag na de cursus. Conclusie Er zijn duidelijk aanwijzingen dat de cursus wonen proactief gedrag bevordert. Aanbevelingen Verder onderzoek van de cursus en een onderzoek dat de kleine stijging op de UPCC verklaart zijn aan te bevelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent193059 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePilotonderzoek van een Interventie voor het Bevorderen van Proactieve Coping op het Gebied van Wonen bij Ouderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSleutelwoorden: zelfmanagement, communicatieve zelfsturing, proactieve coping, interventie, pilot. Keywords: self-management, proactive coping skills, proactive coping behavior, intervention, pilot study.
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record