View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Veranderende make-up advertenties in de Roaring Twenties

        Thumbnail
        View/Open
        BA-eindwerkstuk Marieke van Helvoirt.docx (4.810Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Helvoirt, M.G. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek beschrijft de veranderingen van make-upadvertenties in het filmfantijdschrift Photoplay van de jaren twintig van de vorige eeuw. Onder make-up wordt in dit onderzoek rouge, gezichtspoeder, lippenstift en mascara verstaan. Dit filmhistorisch onderzoek naar make-upadvertenties is interessant omdat de beautyindustrie, de consumptiemaatschappij en Hollywood een vervlochten geschiedenis hebben. De consumptiemaatschappij heeft kunnen floreren door Hollywoodfilms, waardoor de vraag naar producten groot was. De producten warden door middel van advertenties aan de man gebracht. Hollywood zorgde daarnaast voor nieuwe ideaalbeelden, waardoor make-up gebruik sociaal geaccepteerd werd na de Eerste Wereldoorlog. Deze sociale acceptatie van make-up zorgde ervoor dat de beautyindustrie hard heeft kunnen groeien. Het aantal advertenties in Photoplay in de jaren twintig nam per onderzocht jaartal toe, maar alleen de grootste merken bleven gedurende de jaren twintig bestaan. Terugkomende thema’s zijn natuurlijke schoonheid, die behaalt zou worden juist door gebruik van make-up, en de jeugdige uitstraling. Beide waren ideaalbeelden die door Hollywood tot stand zijn gebracht. In de advertenties werden een Hollywoodster ingezet om de producten te promoten, maar dit was niet altijd nodig om de lezer het product met Hollywood te laten associëren, de plaatsing in het filmfantijdschrift was al genoeg. Naar mate de jaren twintig verder vorderden, begonnen de advertenties steeds meer op de onzekerheden van de consument in te spelen, door te benadrukken dat het gebruik van het product een goede uitwerking had op het sociale- en liefdesleven. Steeds minder werden dus de individuele kwaliteiten van het product gepromoot. Dit gebeurd eind jaren twintig enkel nog door de promotie van het verpakkingsmateriaal van het product, iets wat veel terugkwam in de advertenties aan het eind van de jaren twintig.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29678
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo