View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leesstrategieën: Evidence-based of Nieuw Nederlands? Een experimentele studie in 4 vwo

        Thumbnail
        View/Open
        Schuppert_Lianne_3965627_Masterscriptie_Nederlandse taal en cultuur_educatie en communicatie.doc (314.5Kb)
        Author
        Schuppert, C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit diverse onderzoeken blijkt dat het aanleren van leesstrategieën een positief effect heeft op de leesvaardigheid. In dit artikel beschrijft een docent Nederlands de door haar uitgevoerde experimentele studie in 4 vwo naar effecten van verschillende leesstrategieën op het tekstbegrip van vwo-leerlingen in de bovenbouw. Gedurende negen lessen kregen twee 4 vwo-klassen les in verschillende leesstrategieën: evidence-based leesstrategieën en leesstrategieën uit de lesmethode Nieuw Nederlands. Leerlingen die evidence-based strategieën geleerd hebben, scoren hoger op de tekstbegriptoets dan leerlingen die de leesstrategieën uit Nieuw Nederlands hebben geleerd. Uit de analyse van gegevens op de natoets blijkt echter geen significante relatie tussen het toepassen van leesstrategieën en tekstbegripscores. Dit geldt voor zowel de leerlingen die evidence-based strategieën hebben geleerd, als de leerlingen die de leesstrategieën uit Nieuw Nederlands hebben leren toepassen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29634
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo