View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Geo-ICT als middel voor het relationeel denken van leerlingen binnen het aardrijkskundeonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Onderzoek definitief - Marit Kreeftenberg (3674800).pdf (4.384Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Kreeftenberg, G.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Relationeel denken kan omvat worden als het in hogere orde denken over relaties. Het is belangrijk dat jongeren deze denkvaardigheid ontwikkelen. Idealiter bij het vak aardrijkskunde, aangezien relaties een essentiële rol spelen in alle beoogde doelen van het aardrijkskundeonderwijs. Leerlingen vinden het leggen van relaties daarnaast moeilijk. Geo-ICT kan helpen bij het stimuleren van het relationeel denken. Met Geo-ICT kunnen kaarten op een snelle en effectieve manier geanalyseerd worden. Op deze manier kunnen leerlingen gemakkelijk relaties tussen verschijnselen op kaarten vinden. Toch zorgt alleen Geo-ICT er niet voor dat leerlingen relationeel denken, daarvoor is meer nodig. Dit ontwerponderzoek heeft achterhaald hoe Geo-ICT kan worden toegepast om het aardrijkskundig relationeel denken van middelbare scholieren te stimuleren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29515
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo