View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Jeugdparticipatie binnen voetbalverenigingen: Visie en benadering van voetbaltrainers

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hart, Bt-3547493.pdf (380.3Kb)
        Author
        Hart, B. 't
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de visie en benadering van junioren voetbaltrainers ten aanzien van jeugdparticipatie. De jeugd meer laten participeren is belangrijk voor de zelfstandigheid en het stimuleren van actief burgerschap. Voetbaltrainers hebben een cruciale rol in de ontwikkeling van het kind, maar op dit moment komen er nog geen pedagogische aspecten terug in trainersopleiding. De bevindingen van deze studie kunnen bijdrage aan het pedagogisch sensitiever maken van de trainersopleiding van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB). De basisbehoeften competentie, autonomie en relatie zijn belangrijk voor het creëren van een veilige omgeving waarin de speler kan participeren. Zesentwintig trainers op twee verschillende verengingen zijn geïnterviewd en op kwalitatieve wijze geanalyseerd. De resultaten laten zien dat trainers betrokken zijn bij hun spelers. Het is opvallend dat in de meeste gevallen trainers van mening zijn dat de jeugd in staat is om te participeren. Daarentegen geeft een meerderheid van de trainers aan dat de jeugd niet zelfstandig genoeg is waardoor ze de controle terug pakken. Deze studie onderstreept het belang van pedagogische aspecten in een trainersopleiding.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29425
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo