Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.authorHart, B. 't
dc.date.accessioned2018-07-19T17:02:51Z
dc.date.available2018-07-19T17:02:51Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29425
dc.description.abstractHet doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de visie en benadering van junioren voetbaltrainers ten aanzien van jeugdparticipatie. De jeugd meer laten participeren is belangrijk voor de zelfstandigheid en het stimuleren van actief burgerschap. Voetbaltrainers hebben een cruciale rol in de ontwikkeling van het kind, maar op dit moment komen er nog geen pedagogische aspecten terug in trainersopleiding. De bevindingen van deze studie kunnen bijdrage aan het pedagogisch sensitiever maken van de trainersopleiding van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB). De basisbehoeften competentie, autonomie en relatie zijn belangrijk voor het creëren van een veilige omgeving waarin de speler kan participeren. Zesentwintig trainers op twee verschillende verengingen zijn geïnterviewd en op kwalitatieve wijze geanalyseerd. De resultaten laten zien dat trainers betrokken zijn bij hun spelers. Het is opvallend dat in de meeste gevallen trainers van mening zijn dat de jeugd in staat is om te participeren. Daarentegen geeft een meerderheid van de trainers aan dat de jeugd niet zelfstandig genoeg is waardoor ze de controle terug pakken. Deze studie onderstreept het belang van pedagogische aspecten in een trainersopleiding.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent389441
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleJeugdparticipatie binnen voetbalverenigingen: Visie en benadering van voetbaltrainers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoetbal, jeugdparticipatie, voetbaltrainers, A-, B-, C-junioren, KNVB
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record