View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        HOE GAAN PEUTERS OM MET EEN REFERENTIEEL CONFLICT? EFFECTEN VAN SEKSE EN LEEFTIJD

        Thumbnail
        View/Open
        Gerts, L.pdf (776.5Kb)
        Author
        Gerts, L.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Wanneer kinderen woorden leren gebruiken zij twee soorten cues: sociale cues (kijken, wijzen) en verbale cues (benoemen). Grassmann en Tomasello (2010) onderzochten welk soort cues het meest gebruikt werd door ze met elkaar in conflict te brengen: kinderen kregen twee voorwerpen te zien waarbij de onderzoeker naar het ene voorwerp wees, maar tegelijkertijd het andere voorwerp benoemde. Kinderen bleken vaker het wijzen dan het benoemen te volgen, vooral wanneer een onbekend label (‘modi’) werd gebruikt i.p.v. een bekend label (’auto’). Dit onderzoek betreft een replicatie van voornoemde experiment en heeft als doel te kijken of sekse en leeftijd van invloed zijn op hoe peuters omgaan met een conflict tussen wijzen en benoemen. De resultaten lieten een sterker effect van conditie zien voor meisjes dan voor jongens (i.e., vaker volgen van wijzen bij onbekend dan bij bekend label). Oudere kinderen volgden vaker het wijzen bij een bekend label dan jongere kinderen. Implicaties van deze bevindingen zullen worden besproken. When children learn words, they use two kinds of cues: social cues (looking, pointing) and verbal cues (labeling). Grassmann and Tomasello (2010) examined which kind of cues were mostly used by putting these into conflict: children were shown two objects, while the researcher pointed to one object, and, at the same time, labelled the other object. Children follow pointing over labelling, especially when an unknown label (‘modi’) was used instead of a known label (‘car’). The current study is a replication of the aforementioned experiment and aims to investigate if gender and age affect how toddlers deal with conflicts between pointing and naming. The results show a stronger effect on condition for girls than for boys (i.e. more point following in unknown label condition than in known label condition). They also show that, in the known label condition, the older children followed pointing more often than the younger children. Implications of these results will be discussed.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29418
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo