Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhagen, J.
dc.contributor.authorGerts, L.C.
dc.date.accessioned2018-07-19T17:02:46Z
dc.date.available2018-07-19T17:02:46Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29418
dc.description.abstractWanneer kinderen woorden leren gebruiken zij twee soorten cues: sociale cues (kijken, wijzen) en verbale cues (benoemen). Grassmann en Tomasello (2010) onderzochten welk soort cues het meest gebruikt werd door ze met elkaar in conflict te brengen: kinderen kregen twee voorwerpen te zien waarbij de onderzoeker naar het ene voorwerp wees, maar tegelijkertijd het andere voorwerp benoemde. Kinderen bleken vaker het wijzen dan het benoemen te volgen, vooral wanneer een onbekend label (‘modi’) werd gebruikt i.p.v. een bekend label (’auto’). Dit onderzoek betreft een replicatie van voornoemde experiment en heeft als doel te kijken of sekse en leeftijd van invloed zijn op hoe peuters omgaan met een conflict tussen wijzen en benoemen. De resultaten lieten een sterker effect van conditie zien voor meisjes dan voor jongens (i.e., vaker volgen van wijzen bij onbekend dan bij bekend label). Oudere kinderen volgden vaker het wijzen bij een bekend label dan jongere kinderen. Implicaties van deze bevindingen zullen worden besproken. When children learn words, they use two kinds of cues: social cues (looking, pointing) and verbal cues (labeling). Grassmann and Tomasello (2010) examined which kind of cues were mostly used by putting these into conflict: children were shown two objects, while the researcher pointed to one object, and, at the same time, labelled the other object. Children follow pointing over labelling, especially when an unknown label (‘modi’) was used instead of a known label (‘car’). The current study is a replication of the aforementioned experiment and aims to investigate if gender and age affect how toddlers deal with conflicts between pointing and naming. The results show a stronger effect on condition for girls than for boys (i.e. more point following in unknown label condition than in known label condition). They also show that, in the known label condition, the older children followed pointing more often than the younger children. Implications of these results will be discussed.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent795219
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHOE GAAN PEUTERS OM MET EEN REFERENTIEEL CONFLICT? EFFECTEN VAN SEKSE EN LEEFTIJD
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSleutelwoorden: taalontwikkeling, peuters, wijzen, benoemen, referentieel conflict, mutual exclusivity paradigma, sekse, leeftijd Keywords: language development, toddlers, pointing, labelling, referential conflict, mutual exclusivity paradigm, gender, age
dc.subject.courseuuDevelopment and Socialization in Childhood and Adolescence


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record