View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Eén kind, één gezin, twee stelselwijzigingen.

        Thumbnail
        View/Open
        Droste, A. - masterthesis.pdf (1.768Mb)
        Author
        Droste, A.T.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door de invoering van de zorgplicht voor het onderwijs en de jeugdhulpplicht voor gemeenten is intensievere samenwerking tussen deze twee partijen van belang. Desondanks is er een meerderheid van de samenwerkingsverbanden (SWV’en) in het voortgezet onderwijs (VO) die in februari 2013 nog geen overleg hebben gevoerd met de gemeenten. In dit onderzoek is in beeld gebracht welke factoren als randvoorwaarde dienen voor succesvolle samenwerking tussen samenwerkingsverbanden en gemeenten ten aanzien van de verbinding tussen Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd. De mogelijke factoren die invloed hebben op interorganisationele samenwerking zijn in het theoretisch kader in beeld gebracht. Door middel van een casestudie en statistische analyses is gekeken in hoeverre deze factoren invloed hebben op de samenwerking tussen het SWV VO en gemeenten. Besef van wederzijdse afhankelijkheid, domeinconsensus en bereidheid zijn de belangrijkste factoren van succesvolle samenwerking ten aanzien van Passend Onderwijs. De statistische analyses wezen uit dat het hebben van een gemeenschappelijke visie en doelstelling en het tonen van betrokkenheid bij Passend Onderwijs voorspellende factoren zijn van meer draagvlak voor duurzame samenwerking tussen het samenwerkingsverband en gemeenten. Om meer draagvlak voor duurzame samenwerking te creëren wordt geadviseerd om studiedagen en lokale bestuurlijke tafels te organiseren. Daarnaast is het raadzaam succesvolle praktijkvoorbeelden ten aanzien van het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) te verspreiden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29403
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo