Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDekker, Karien
dc.contributor.advisorde Regt, Sabrina
dc.contributor.authorDroste, A.T.D.
dc.date.accessioned2018-07-19T17:02:30Z
dc.date.available2018-07-19T17:02:30Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29403
dc.description.abstractDoor de invoering van de zorgplicht voor het onderwijs en de jeugdhulpplicht voor gemeenten is intensievere samenwerking tussen deze twee partijen van belang. Desondanks is er een meerderheid van de samenwerkingsverbanden (SWV’en) in het voortgezet onderwijs (VO) die in februari 2013 nog geen overleg hebben gevoerd met de gemeenten. In dit onderzoek is in beeld gebracht welke factoren als randvoorwaarde dienen voor succesvolle samenwerking tussen samenwerkingsverbanden en gemeenten ten aanzien van de verbinding tussen Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd. De mogelijke factoren die invloed hebben op interorganisationele samenwerking zijn in het theoretisch kader in beeld gebracht. Door middel van een casestudie en statistische analyses is gekeken in hoeverre deze factoren invloed hebben op de samenwerking tussen het SWV VO en gemeenten. Besef van wederzijdse afhankelijkheid, domeinconsensus en bereidheid zijn de belangrijkste factoren van succesvolle samenwerking ten aanzien van Passend Onderwijs. De statistische analyses wezen uit dat het hebben van een gemeenschappelijke visie en doelstelling en het tonen van betrokkenheid bij Passend Onderwijs voorspellende factoren zijn van meer draagvlak voor duurzame samenwerking tussen het samenwerkingsverband en gemeenten. Om meer draagvlak voor duurzame samenwerking te creëren wordt geadviseerd om studiedagen en lokale bestuurlijke tafels te organiseren. Daarnaast is het raadzaam succesvolle praktijkvoorbeelden ten aanzien van het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) te verspreiden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1854508
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEén kind, één gezin, twee stelselwijzigingen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInterorganisationeel; samenwerking; samenwerkingsverband; passend; onderwijs; gemeente; zorg; jeugd; wederzijdse; afhankelijkheid; domeinconsensus; bereidheid.
dc.subject.courseuuVraagstukken van beleid en organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record