View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gemotiveerd of niet: De effecten op de ervaring van self-agency bij een doel en een prime.

        Thumbnail
        View/Open
        Duijzers, G. 3070417.pdf (140.1Kb)
        Author
        Duijzers, G.I.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het toeschrijven van een actie aan jezelf (self-agency) is fundamenteel in sociale communicatie. Onderzoek heeft aangetoond dat zowel primes als doelen agency op sociaal toegankelijke manier teweeg brengen. Deze gevoelens van self-agency zijn gebaseerd op een congruentie tussen de geactiveerde uitkomst en de werkelijke uitkomst. Wij denken echter dat er verschillende mechanismes zijn op de ervaring van self-agency bij een doel en prime. Om dit te onderzoeken hebben we congruentie gemanipuleerd. Een uitkomst kon ofwel congruent als incongruent zijn met het doel of de prime. Na elke uitkomst werd de ervaring van self-agency gemeten. De resultaten lieten een verhoging van de ervaring van self-agency zien bij een congruente uitkomst, zowel bij een doel als een prime. Daarnaast is er een significant verschil gevonden tussen de self-agency metingen van een incongruente uitkomst met het doel en een incongruente uitkomst met de prime. Dit toont aan dat er verschillende mechanismes zijn die een rol spelen op de ervaring van self-agency.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29381
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo