Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeiden, A. van der
dc.contributor.authorDuijzers, G.I.C.
dc.date.accessioned2018-07-19T17:02:15Z
dc.date.available2018-07-19T17:02:15Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29381
dc.description.abstractHet toeschrijven van een actie aan jezelf (self-agency) is fundamenteel in sociale communicatie. Onderzoek heeft aangetoond dat zowel primes als doelen agency op sociaal toegankelijke manier teweeg brengen. Deze gevoelens van self-agency zijn gebaseerd op een congruentie tussen de geactiveerde uitkomst en de werkelijke uitkomst. Wij denken echter dat er verschillende mechanismes zijn op de ervaring van self-agency bij een doel en prime. Om dit te onderzoeken hebben we congruentie gemanipuleerd. Een uitkomst kon ofwel congruent als incongruent zijn met het doel of de prime. Na elke uitkomst werd de ervaring van self-agency gemeten. De resultaten lieten een verhoging van de ervaring van self-agency zien bij een congruente uitkomst, zowel bij een doel als een prime. Daarnaast is er een significant verschil gevonden tussen de self-agency metingen van een incongruente uitkomst met het doel en een incongruente uitkomst met de prime. Dit toont aan dat er verschillende mechanismes zijn die een rol spelen op de ervaring van self-agency.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent143502
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGemotiveerd of niet: De effecten op de ervaring van self-agency bij een doel en een prime.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsself-agency; motivatie; doel; prime; congruente uitkomst; incongruente uitkomst.
dc.subject.courseuuSocial and Health Psychology


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record