View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van het gebruik van academische taal door de leerkracht op het inzicht in de werking van luchtdruk van leerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Duurling, LML van-3138739.pdf (101.1Kb)
        Author
        Duurling, L.M.L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Er is onderzoek gedaan naar de invloed van het taalgebruik van leerkrachten op het inzicht in de werking van luchtdruk van leerlingen. Er werd verwacht dat naar mate het niveau van de gesprekken omhoog gaat, doordat er meer domeinspecifieke woorden worden gebruikt, ook het inzicht in de werking van luchtdruk vergroot wordt. Methode: Gesprekken tussen 57 leerkrachten en 214 leerlingen op de nameting van eerder gedaan onderzoek naar de effectiviteit van een taaltraining, zijn gecodeerd met het programma CLAN. Met een frequentie analyse is het aantal voorspellingen, verklaringen en het gebruik van domeinspecifieke woorden bepaald. Met statistische analyses zijn deze gegevens vervolgens tussen de experimentele- en controlegroep vergeleken. Resultaten: De leerlingen van de leerkrachten die de taaltraining hebben gevolgd doen meer juiste voorspellingen en geven meer juiste verklaringen dan de leerlingen van de leerkrachten die deze training niet hebben gevolgd. Binnen deze voorspellingen en verklaringen gebruiken ze meer domeinspecifieke woorden. Er zijn daarnaast verschillende relaties gevonden tussen het gebruik van domeinspecifieke woorden en de voorspellingen en verklaringen. Conclusie: Naarmate het niveau van de gesprekken over luchtdruk omhoog gaat verkrijgen de leerlingen ook meer inzicht in de werking van luchtdruk. Leerkrachten moeten niet bang zijn om met kleuters over wetenschap en techniek te praten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29379
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo