Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHenrichs, L.
dc.contributor.authorDuurling, L.M.L. van
dc.date.accessioned2018-07-19T17:02:14Z
dc.date.available2018-07-19T17:02:14Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29379
dc.description.abstractAchtergrond: Er is onderzoek gedaan naar de invloed van het taalgebruik van leerkrachten op het inzicht in de werking van luchtdruk van leerlingen. Er werd verwacht dat naar mate het niveau van de gesprekken omhoog gaat, doordat er meer domeinspecifieke woorden worden gebruikt, ook het inzicht in de werking van luchtdruk vergroot wordt. Methode: Gesprekken tussen 57 leerkrachten en 214 leerlingen op de nameting van eerder gedaan onderzoek naar de effectiviteit van een taaltraining, zijn gecodeerd met het programma CLAN. Met een frequentie analyse is het aantal voorspellingen, verklaringen en het gebruik van domeinspecifieke woorden bepaald. Met statistische analyses zijn deze gegevens vervolgens tussen de experimentele- en controlegroep vergeleken. Resultaten: De leerlingen van de leerkrachten die de taaltraining hebben gevolgd doen meer juiste voorspellingen en geven meer juiste verklaringen dan de leerlingen van de leerkrachten die deze training niet hebben gevolgd. Binnen deze voorspellingen en verklaringen gebruiken ze meer domeinspecifieke woorden. Er zijn daarnaast verschillende relaties gevonden tussen het gebruik van domeinspecifieke woorden en de voorspellingen en verklaringen. Conclusie: Naarmate het niveau van de gesprekken over luchtdruk omhoog gaat verkrijgen de leerlingen ook meer inzicht in de werking van luchtdruk. Leerkrachten moeten niet bang zijn om met kleuters over wetenschap en techniek te praten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent103608
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van het gebruik van academische taal door de leerkracht op het inzicht in de werking van luchtdruk van leerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record