View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Paratge en Convivenzia. Een onderzoek naar het mogelijk samengaan van filosofie en Godsdienst/Levensbeschouwing

        Thumbnail
        View/Open
        Paratge en Convivenzia.doc (246.5Kb)
        Author
        Salet, E.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek heb ik getracht mijn persoonlijk verlangen onderzoeksmatig te verdiepen. Het vak levensbeschouwing wordt ook wel als een schoolbrede discipline gezien, waarin de schoolvisie zich uitkristalliseert in levensbeschouwing. Dit onderzoek beoogt daar een bijdrage aan te leveren met de vraag naar mogelijk samengaan van de vakken filosofie en levensbeschouwing. Formele uitgangspunten bij dit onderzoek zijn de scholingsvisie en de disciplines zelf, persoonlijke uitgangspunten zijn de visie op vorming en het centraal staan van de leerling.Na een verkennend literatuur onderzoek zijn op basis van een vijftal voorgeconstrueerde vragen pracktische gegevens verzameld. Deze vragen bestrijken globaal vier gebieden: de eigenheid van het vak, lesmethoden, raakvlakken en samenwerken. Daarnaast zijn 4 lesmethodes onderzocht met de vraag in hoeverre de vakken in deze methodes met elkaar verbonden worden. Uitkomsten van dit onderzoek wijzen erop dat de leerlingen in hoofdlijnen geen verschil ervaren tussen beide vakken. Docenten willen in hoofdlijnen samenwerken en de uniciteit van het vak behouden en methodes zetten vooral in op[ raakvlakken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29340
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo