View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe hangen verbaal en ruimtelijk visueel werkgeheugen en verbale en ruimtelijk visuele intelligentie samen met schoolprestaties?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Sen, E-5630002.pdf (840.2Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Şen, E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze thesis is de samenhang tussen werkgeheugen, intelligentie en schoolprestaties onderzocht. In totaal hebben 765 leerlingen uit groep 6 (Mleeftijd = 9.4 jaar) deelgenomen aan het onderzoek. Zij hebben het Apenspel en het Leeuwenspel gedaan om verbaal en visueel werkgeheugen te meten, en twee subtaken van de NIO om verbale en ruimtelijk-visuele intelligentie te meten. Informatie over schoolprestaties is verkregen via de leerkracht (CITO rekenen, spelling en begrijpend lezen). Ten eerste is onderzocht of de verbale taken (intelligentie en werkgeheugen) onderling en de ruimtelijk-visuele taken onderling met elkaar samenhangen. Daarnaast is onderzocht of de verbale taken vooral samenhangen met schoolprestaties op het gebied van taal, en de ruimtelijk-visuele taken met de rekenprestaties. Tenslotte is onderzocht of de relatie tussen intelligentie en schoolprestaties gemodereerd werd door werkgeheugen. De resultaten tonen een zwakke maar significante relatie tussen verbaal werkgeheugen en verbale intelligentie en tussen ruimtelijk-visueel werkgeheugen en ruimtelijk-visuele intelligentie. Ook werd er een positieve samenhang gevonden tussen verbaal werkgeheugen en taalprestaties maar niet tussen ruimtelijk-visueel werkgeheugen en rekenprestaties. Daarnaast blijkt er een marginaal significant positief interactie-effect tussen intelligentie en werkgeheugen. Intelligentie en werkgeheugen verklaren beide een deel van schoolprestaties en werkgeheugen heeft invloed op de samenhang tussen intelligentie en schoolprestaties.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29287
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo