Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.authorŞen, E.
dc.date.accessioned2018-07-13T17:00:49Z
dc.date.available2018-07-13T17:00:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29287
dc.description.abstractIn deze thesis is de samenhang tussen werkgeheugen, intelligentie en schoolprestaties onderzocht. In totaal hebben 765 leerlingen uit groep 6 (Mleeftijd = 9.4 jaar) deelgenomen aan het onderzoek. Zij hebben het Apenspel en het Leeuwenspel gedaan om verbaal en visueel werkgeheugen te meten, en twee subtaken van de NIO om verbale en ruimtelijk-visuele intelligentie te meten. Informatie over schoolprestaties is verkregen via de leerkracht (CITO rekenen, spelling en begrijpend lezen). Ten eerste is onderzocht of de verbale taken (intelligentie en werkgeheugen) onderling en de ruimtelijk-visuele taken onderling met elkaar samenhangen. Daarnaast is onderzocht of de verbale taken vooral samenhangen met schoolprestaties op het gebied van taal, en de ruimtelijk-visuele taken met de rekenprestaties. Tenslotte is onderzocht of de relatie tussen intelligentie en schoolprestaties gemodereerd werd door werkgeheugen. De resultaten tonen een zwakke maar significante relatie tussen verbaal werkgeheugen en verbale intelligentie en tussen ruimtelijk-visueel werkgeheugen en ruimtelijk-visuele intelligentie. Ook werd er een positieve samenhang gevonden tussen verbaal werkgeheugen en taalprestaties maar niet tussen ruimtelijk-visueel werkgeheugen en rekenprestaties. Daarnaast blijkt er een marginaal significant positief interactie-effect tussen intelligentie en werkgeheugen. Intelligentie en werkgeheugen verklaren beide een deel van schoolprestaties en werkgeheugen heeft invloed op de samenhang tussen intelligentie en schoolprestaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent860459
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe hangen verbaal en ruimtelijk visueel werkgeheugen en verbale en ruimtelijk visuele intelligentie samen met schoolprestaties?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordswerkgeheugen, intelligentie, schoolprestaties, rekenprestaties, taalprestaties
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record