View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van het given-new principle op de begrijpelijkheid en overtuigingskracht van een tekst

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Pien van Deth (2016) over Begrijpelijkheid en Overtuigingskracht van een Tekst.pdf (818.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Deth, P. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt onderzocht hoe het given-new principle de begrijpelijkheid van een tekst kan verbeteren en daardoor voor meer overtuigingskracht van een tekst kan zorgen. Er wordt een tekst gemanipuleerd door het toepassen van het given-new principle. De begrijpelijkheid wordt gemeten aan de hand van free recall. Daarnaast geven de respondenten een beoordeling van de tekst en de schrijver en geven ze aan of ze overtuigd waren geraakt van de argumenten en of ze over zullen gaan op het beoogde gedrag. Uit de resultaten blijkt dat het toepassen van het given-new principle niet leidt tot meer begrijpelijkheid. Daarnaast heeft begrijpelijkheid ook geen invloed op de overtuigingskracht. Wel wordt gevonden dat de kwaliteit van de tekst, het imago van de schrijver, de geloofwaardigheid van het charitatieve doel, het leesproces en de overtuiging van de argumenten in verschillende relaties tot elkaar kunnen bijdragen aan de gedragsovertuiging.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29195
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo