dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Jansen, F. | |
dc.contributor.author | Deth, P. van | |
dc.date.accessioned | 2018-07-03T17:00:48Z | |
dc.date.available | 2018-07-03T17:00:48Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29195 | |
dc.description.abstract | In dit artikel wordt onderzocht hoe het given-new principle de begrijpelijkheid van een tekst kan verbeteren en daardoor voor meer overtuigingskracht van een tekst kan zorgen. Er wordt een tekst gemanipuleerd door het toepassen van het given-new principle. De begrijpelijkheid wordt gemeten aan de hand van free recall. Daarnaast geven de respondenten een beoordeling van de tekst en de schrijver en geven ze aan of ze overtuigd waren geraakt van de argumenten en of ze over zullen gaan op het beoogde gedrag. Uit de resultaten blijkt dat het toepassen van het given-new principle niet leidt tot meer begrijpelijkheid. Daarnaast heeft begrijpelijkheid ook geen invloed op de overtuigingskracht. Wel wordt gevonden dat de kwaliteit van de tekst, het imago van de schrijver, de geloofwaardigheid van het charitatieve doel, het leesproces en de overtuiging van de argumenten in verschillende relaties tot elkaar kunnen bijdragen aan de gedragsovertuiging. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 838540 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het effect van het given-new principle op de begrijpelijkheid en overtuigingskracht van een tekst | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | begrijpelijkheid, overtuigingskracht, given-new principle, referentiële coherentie, Elaboration Likelihood Model, Theory of Planned Behavior, gedragsovertuiging | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies | |