Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, F.
dc.contributor.authorDeth, P. van
dc.date.accessioned2018-07-03T17:00:48Z
dc.date.available2018-07-03T17:00:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29195
dc.description.abstractIn dit artikel wordt onderzocht hoe het given-new principle de begrijpelijkheid van een tekst kan verbeteren en daardoor voor meer overtuigingskracht van een tekst kan zorgen. Er wordt een tekst gemanipuleerd door het toepassen van het given-new principle. De begrijpelijkheid wordt gemeten aan de hand van free recall. Daarnaast geven de respondenten een beoordeling van de tekst en de schrijver en geven ze aan of ze overtuigd waren geraakt van de argumenten en of ze over zullen gaan op het beoogde gedrag. Uit de resultaten blijkt dat het toepassen van het given-new principle niet leidt tot meer begrijpelijkheid. Daarnaast heeft begrijpelijkheid ook geen invloed op de overtuigingskracht. Wel wordt gevonden dat de kwaliteit van de tekst, het imago van de schrijver, de geloofwaardigheid van het charitatieve doel, het leesproces en de overtuiging van de argumenten in verschillende relaties tot elkaar kunnen bijdragen aan de gedragsovertuiging.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent838540
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van het given-new principle op de begrijpelijkheid en overtuigingskracht van een tekst
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbegrijpelijkheid, overtuigingskracht, given-new principle, referentiële coherentie, Elaboration Likelihood Model, Theory of Planned Behavior, gedragsovertuiging
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record