View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        #Generatie aan(Z): Over sportparticipatie, binding en de rol van de sportvereniging hierbij

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Jelle van der Meer (3532518).pdf (964.5Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Meer, J. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Hoge sportparticipatie wordt steeds belangrijker gevonden in Nederland. Het toegenomen belang van sportparticipatie is terug te vinden in de stijging van de sportparticipatie van 38% in 1962 tot 69% in 2003 (Van Bottenburg, 2007). Bij deze toename hebben sportverenigingen altijd een belangrijke rol gespeeld. Daarnaast is de sportvereniging ook op andere maatschappelijke vraagstukken erg waardevol en wordt die rol ook steeds meer erkend (Waardenburg, 2016). Toch is de rol van de sportvereniging op het gebied van sportparticipatie afgenomen en lijkt ook het aantal lidmaatschappen af te nemen (SCP, 2017). Dit wordt onder andere verklaard doordat nieuwe generaties minder waarde hechten aan lidmaatschapsorganisaties (Sladek, 2011). Het onderscheiden van generaties is gebaseerd op de generatietheorie van Mannheim (2013). Daarbij zijn nieuwe generaties de drijvende kracht achter sociale verandering. Bij de vorming van een generatie is de formatieve fase de belangrijkste periode binnen de socialisatie van een generatie (Pilcher, 1994). Generatie X en Y zijn de generaties die nu veel invloed hebben op de sociale organisatie, maar Generatie Z is de generatie die komende jaren zich steeds meer zal laten gelden. Daarom is het waardevol om te kijken naar wat deze generatie kenmerkt, de ontwikkelingen die van invloed zijn op deze generatie en hoe deze generatie invulling geeft aan sportparticipatie. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is dan ook: Welke betekenissen geven mensen uit Generatie Z aan hun eigen sportparticipatie en de bindingen die zij daarbij ervaren? Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van vier deelvragen. Input is vergaard door het houden van dertien interviews met personen die binnen Generatie Z vallen. De resultaten zijn vervolgens geanalyseerd aan de hand van de vier bindingselementen uit de sociale bindingstheorie van Hirschi (1969). Deze elementen zijn: attachment, commitment, involvement en belief.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29157
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo