Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAmsterdam, Dr. N. van
dc.contributor.authorMeer, J. van der
dc.date.accessioned2018-06-22T17:00:55Z
dc.date.available2018-06-22T17:00:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29157
dc.description.abstractHoge sportparticipatie wordt steeds belangrijker gevonden in Nederland. Het toegenomen belang van sportparticipatie is terug te vinden in de stijging van de sportparticipatie van 38% in 1962 tot 69% in 2003 (Van Bottenburg, 2007). Bij deze toename hebben sportverenigingen altijd een belangrijke rol gespeeld. Daarnaast is de sportvereniging ook op andere maatschappelijke vraagstukken erg waardevol en wordt die rol ook steeds meer erkend (Waardenburg, 2016). Toch is de rol van de sportvereniging op het gebied van sportparticipatie afgenomen en lijkt ook het aantal lidmaatschappen af te nemen (SCP, 2017). Dit wordt onder andere verklaard doordat nieuwe generaties minder waarde hechten aan lidmaatschapsorganisaties (Sladek, 2011). Het onderscheiden van generaties is gebaseerd op de generatietheorie van Mannheim (2013). Daarbij zijn nieuwe generaties de drijvende kracht achter sociale verandering. Bij de vorming van een generatie is de formatieve fase de belangrijkste periode binnen de socialisatie van een generatie (Pilcher, 1994). Generatie X en Y zijn de generaties die nu veel invloed hebben op de sociale organisatie, maar Generatie Z is de generatie die komende jaren zich steeds meer zal laten gelden. Daarom is het waardevol om te kijken naar wat deze generatie kenmerkt, de ontwikkelingen die van invloed zijn op deze generatie en hoe deze generatie invulling geeft aan sportparticipatie. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is dan ook: Welke betekenissen geven mensen uit Generatie Z aan hun eigen sportparticipatie en de bindingen die zij daarbij ervaren? Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van vier deelvragen. Input is vergaard door het houden van dertien interviews met personen die binnen Generatie Z vallen. De resultaten zijn vervolgens geanalyseerd aan de hand van de vier bindingselementen uit de sociale bindingstheorie van Hirschi (1969). Deze elementen zijn: attachment, commitment, involvement en belief.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent987721
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title#Generatie aan(Z): Over sportparticipatie, binding en de rol van de sportvereniging hierbij
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssportparticipatie, Generatie Z, binding, sportvereniging, vrijwilligerswerk, generatieverschillen, sociale verandering, sociale binding, sportbeleid
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record