View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De parasociale interactie tussen kinderen en vloggers.

        Thumbnail
        View/Open
        scriptie Emma van der Sloot.pdf (629.9Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Sloot, E.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De toegenomen populariteit van vlogs heeft ervoor gezorgd dat het gemiddelde aantal uren dat kinderen spenderen voor de reguliere televisie is afgenomen. Dit lijkt wellicht onschuldig, maar het fenomeen van vloggen kan voor sommige kinderen onwenselijk zijn voor hun sociale ontwikkeling. Uit dit onderzoek is namelijk aan de hand van vragenlijsten gebleken, dat de plaatsvervangende ervaringen die kinderen hebben tijdens parasociale interactie een mogelijke relatie kunnen hebben tot het overnemen van scheldwoorden. Deze relaties kunnen echter per vlogger verschillen. Bij vlogger Enzo Knol bleek geen relatie te zijn tussen parasociale interactie en de overname van scheldwoorden, terwijl bij Dylan Haegens wel sprake was van een sterke relatie. Dit was echter niet de enige gemeten relatie. Ook tussen het scheldgedrag van de vrienden en de kijkers van Haegens bleek een relatie te zijn. Hierdoor poogde dit onderzoek geen oorzakelijk verband aan te tonen, maar werd er gekeken naar verschillende relaties die scheldgedrag kunnen bevorderen. Vanwege de relatie tussen parasociale interactie en het schelden van de kijkers zijn de vlogs van Dylan Haegens middels een tekstanalyse geanalyseerd. Hieruit bleek dat facetten als directe adressering, herkenning, continuïteit, realisme en stijl ervoor kunnen zorgen dat parasociale interactie bij kijkers kan worden aangewakkerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29153
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo