View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschillende Vormen van Perspectief Inname: Evaluatieonderzoek van een Educatief Programma

        View/Open
        Wijma 0486299.pdf (221.0Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Wijma, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Verschillende onderzoeken laten een positief effect zien van perspectief inname op sociale processen zoals conflicthantering, stereotypering en ander sociale competenties. Dit onderzoek laat zien in hoeverre het mogelijk is om perspectief inname te vergroten door middel van een educatief project voor jongeren (n=109). Daarbij wordt perspectief inname als een multi-dimensionaal begrip beschouwd dat voortkomt uit de activatie van perceptuele en cognitieve processen. Uit de resultaten blijkt dat deelnemers beter worden in het herkennen van emoties terwijl de controle conditie (N= 92) het tegenovergestelde effect laat zien. Waarschijnlijk motiveert het educatieve programma de deelnemers terwijl de controle groep juist een verminderd gevoel van motivatie ervoer. Op de cognitieve onderdelen van perspectief inname laat de tentoonstelling geen effect zien. In de discussie wordt ingegaan op mogelijke verklaringen hiervoor en worden de implicaties voor het educatieve programma en vervolg onderzoek besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2909
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo