Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHafner, Michael
dc.contributor.authorWijma, M.
dc.date.accessioned2009-08-04T05:54:17Z
dc.date.available2009-08-04
dc.date.available2009-08-04T05:54:17Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2909
dc.description.abstractVerschillende onderzoeken laten een positief effect zien van perspectief inname op sociale processen zoals conflicthantering, stereotypering en ander sociale competenties. Dit onderzoek laat zien in hoeverre het mogelijk is om perspectief inname te vergroten door middel van een educatief project voor jongeren (n=109). Daarbij wordt perspectief inname als een multi-dimensionaal begrip beschouwd dat voortkomt uit de activatie van perceptuele en cognitieve processen. Uit de resultaten blijkt dat deelnemers beter worden in het herkennen van emoties terwijl de controle conditie (N= 92) het tegenovergestelde effect laat zien. Waarschijnlijk motiveert het educatieve programma de deelnemers terwijl de controle groep juist een verminderd gevoel van motivatie ervoer. Op de cognitieve onderdelen van perspectief inname laat de tentoonstelling geen effect zien. In de discussie wordt ingegaan op mogelijke verklaringen hiervoor en worden de implicaties voor het educatieve programma en vervolg onderzoek besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent226348 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVerschillende Vormen van Perspectief Inname: Evaluatieonderzoek van een Educatief Programma
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPerspectief inname
dc.subject.keywordsemotieherkenning
dc.subject.keywordsTheory of Mind
dc.subject.keywordseducatie
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record