View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een onderzoek naar de relatie tussen de executieve functie updating en rekenvaardigheid

        View/Open
        Masterthesis Sigmond, Anne-Marthe-0307017.pdf (123.4Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Sigmond, A.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Rekenen is een vaardigheid die veel gebruikt wordt in het dagelijkse leven en al op jonge leeftijd vorm begint te krijgen. Vijf tot acht procent van alle kinderen heeft echter rekenproblemen. Executieve functies zijn een onderdeel van het werkgeheugen en essentieël tijdens de ontwikkeling van rekenvaardigheden. Het doel van het huidige onderzoek is inzicht verkrijgen in de relatie tussen de executieve functie updating en rekentoetsen UGT en Cito-rekenen in groep 2 en 3 van het basisonderwijs. Aan het onderzoek werken 220 kinderen mee. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat er een middelgrote relatie bestaat tussen updating en voorbereidend rekenen. Voor de rekentoetsen zijn alle updating-taken significant bevonden. Er zijn twee updating-taken sterkere voorspellers voor goed rekenkundig functioneren dan andere taken; cijferreeksen achterwaarts en onthoud de plaatjes. De resultaten laten ook zien dat er een ontwikkeling in updatingvaardigheden heeft plaatsgevonden in zes maanden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2904
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo