Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Ven, S.
dc.contributor.authorSigmond, A.H.
dc.date.accessioned2009-08-04T05:53:56Z
dc.date.available2009-08-04
dc.date.available2009-08-04T05:53:56Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2904
dc.description.abstractRekenen is een vaardigheid die veel gebruikt wordt in het dagelijkse leven en al op jonge leeftijd vorm begint te krijgen. Vijf tot acht procent van alle kinderen heeft echter rekenproblemen. Executieve functies zijn een onderdeel van het werkgeheugen en essentieël tijdens de ontwikkeling van rekenvaardigheden. Het doel van het huidige onderzoek is inzicht verkrijgen in de relatie tussen de executieve functie updating en rekentoetsen UGT en Cito-rekenen in groep 2 en 3 van het basisonderwijs. Aan het onderzoek werken 220 kinderen mee. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat er een middelgrote relatie bestaat tussen updating en voorbereidend rekenen. Voor de rekentoetsen zijn alle updating-taken significant bevonden. Er zijn twee updating-taken sterkere voorspellers voor goed rekenkundig functioneren dan andere taken; cijferreeksen achterwaarts en onthoud de plaatjes. De resultaten laten ook zien dat er een ontwikkeling in updatingvaardigheden heeft plaatsgevonden in zes maanden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent126412 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen onderzoek naar de relatie tussen de executieve functie updating en rekenvaardigheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsExecutieve functies
dc.subject.keywordsrekenen
dc.subject.keywordsupdating
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record