Een onderzoek naar de relatie tussen de executieve functie updating en rekenvaardigheid
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van der Ven, S. | |
dc.contributor.author | Sigmond, A.H. | |
dc.date.accessioned | 2009-08-04T05:53:56Z | |
dc.date.available | 2009-08-04 | |
dc.date.available | 2009-08-04T05:53:56Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2904 | |
dc.description.abstract | Rekenen is een vaardigheid die veel gebruikt wordt in het dagelijkse leven en al op jonge leeftijd vorm begint te krijgen. Vijf tot acht procent van alle kinderen heeft echter rekenproblemen. Executieve functies zijn een onderdeel van het werkgeheugen en essentieël tijdens de ontwikkeling van rekenvaardigheden. Het doel van het huidige onderzoek is inzicht verkrijgen in de relatie tussen de executieve functie updating en rekentoetsen UGT en Cito-rekenen in groep 2 en 3 van het basisonderwijs. Aan het onderzoek werken 220 kinderen mee. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat er een middelgrote relatie bestaat tussen updating en voorbereidend rekenen. Voor de rekentoetsen zijn alle updating-taken significant bevonden. Er zijn twee updating-taken sterkere voorspellers voor goed rekenkundig functioneren dan andere taken; cijferreeksen achterwaarts en onthoud de plaatjes. De resultaten laten ook zien dat er een ontwikkeling in updatingvaardigheden heeft plaatsgevonden in zes maanden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 126412 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Een onderzoek naar de relatie tussen de executieve functie updating en rekenvaardigheid | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Executieve functies | |
dc.subject.keywords | rekenen | |
dc.subject.keywords | updating | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek |