View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Motorisch zelfbeeld, motorische zelfwaardering en fysieke activiteit bij Nederlandse basisschoolkinderen van zeven tot en met 12 jaar oud.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Nannes, S-4158652.pdf (343.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Nannes, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel. Participatie in fysieke activiteit is essentieel voor de preventie van overgewicht bij kinderen. De meeste Nederlandse kinderen zijn echter te weinig fysiek actief. Volgens het Expectancy-Value Model zijn motorisch zelfbeeld en motorische zelfwaardering belangrijke voorspellers van participatie in fysieke activiteit. Eerder onderzoek heeft zich alleen gericht op de ontwikkeling van motorisch zelfbeeld en motorische zelfwaardering maar niet op de samenhang met daadwerkelijk gedrag. Methode. In deze studie is daarom de samenhang onderzocht tussen motorisch zelfbeeld, motorische zelfwaardering en fysieke activiteit bij Nederlandse kinderen van 7 tot 13 jaar oud (n = 57, 49.1% jongen, Mleeftijd= 8.02). Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen balvaardigheid en grove motoriek. Ook zijn de verschillen onderzocht tussen jongens en meisjes en motorisch zwak en normaal ontwikkelde kinderen. Resultaten. Er is een significant verband tussen motorisch zelfbeeld en motorische zelfwaardering. Er zijn geen verschillen gevonden in motorisch zelfbeeld, motorische zelfwaardering en fysieke activiteit tussen jongens en meisjes en tussen motorisch zwak en normaal ontwikkelde kinderen. Voor jongens hangt motorisch zelfbeeld over balvaardigheid significant samen met fysieke activiteit, net als motorisch zelfbeeld en zelfwaardering over grove motoriek. Voor motorisch zwak ontwikkelde kinderen hangt motorisch zelfbeeld significant samen met motorische zelfwaardering. Conclusie. Concluderend vergroot dit onderzoek de kennis over fysieke activiteit, motorisch zelfbeeld en motorische zelfwaardering in balvaardigheid en grove motoriek bij Nederlandse basisschoolkinderen. De samenhang tussen deze constructen verschilt per domein en wordt bovendien beïnvloed door sekse en motorische vaardigheid. Vervolgonderzoek moet zich richten op een grotere steekproef en betrouwbaardere meetinstrumenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29039
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo