View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Psychosociale problemen bij kinderen met leerproblemen: Is self-efficacy een mediator?

        View/Open
        Masterthesis Flikweert, AF-0314897.pdf (288.5Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Flikweert, A.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In huidig onderzoek is gekeken of kinderen met rekenproblemen (RP) of technische lees- en/of spellingproblemen (LSP) verschillen van kinderen zonder leerproblemen wat betreft geloof in eigen kunnen en of deze verschillen van invloed zijn op de mate van psychosociale problemen gerapporteerd door ouders. Aan het onderzoek hebben 30 kinderen met RP, 67 kinderen met LSP en 251 kinderen zonder leerproblemen in de leeftijd van 9-13 jaar meegewerkt door een vragenlijst gericht op self-efficacy in te vullen. Daarnaast hebben 250 ouders de Strenghts en Difficulties Questionnaire ingevuld. Zowel ouders van kinderen met RP als ouders van kinderen met LSP rapporteren meer psychosociale problemen dan ouders van kinderen zonder leerproblemen (respectievelijk meer aandachtsproblemen en meer totale problemen waaronder aandachtsproblemen en vriendschapsproblemen). Kinderen met RP en LSP hebben een verminderd geloof in eigen kunnen ten aanzien van respectievelijk rekenen en lezen/spellen ten opzichte van kinderen zonder leerproblemen. Wat betreft kinderen met leerproblemen is er alleen een samenhang aangetoond tussen self-efficacy ten aanzien van rekenen en emotionele problemen bij kinderen met RP. Self-efficacy blijkt geen mediërende rol te spelen in de relatie tussen leerproblemen en psychosociale problemen. Kinderen met leerproblemen lopen wel een risico op het ontwikkelen van zowel psychosociale problematiek als een lage mate van self-efficacy.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2899
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo