dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Poleij, C | |
dc.contributor.author | Flikweert, A.F. | |
dc.date.accessioned | 2009-07-29T17:22:55Z | |
dc.date.available | 2009-07-29 | |
dc.date.available | 2009-07-29T17:22:55Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2899 | |
dc.description.abstract | In huidig onderzoek is gekeken of kinderen met rekenproblemen (RP) of technische lees- en/of spellingproblemen (LSP) verschillen van kinderen zonder leerproblemen wat betreft geloof in eigen kunnen en of deze verschillen van invloed zijn op de mate van psychosociale problemen gerapporteerd door ouders. Aan het onderzoek hebben 30 kinderen met RP, 67 kinderen met LSP en 251 kinderen zonder leerproblemen in de leeftijd van 9-13 jaar meegewerkt door een vragenlijst gericht op self-efficacy in te vullen. Daarnaast hebben 250 ouders de Strenghts en Difficulties Questionnaire ingevuld. Zowel ouders van kinderen met RP als ouders van kinderen met LSP rapporteren meer psychosociale problemen dan ouders van kinderen zonder leerproblemen (respectievelijk meer aandachtsproblemen en meer totale problemen waaronder aandachtsproblemen en vriendschapsproblemen). Kinderen met RP en LSP hebben een verminderd geloof in eigen kunnen ten aanzien van respectievelijk rekenen en lezen/spellen ten opzichte van kinderen zonder leerproblemen. Wat betreft kinderen met leerproblemen is er alleen een samenhang aangetoond tussen self-efficacy ten aanzien van rekenen en emotionele problemen bij kinderen met RP. Self-efficacy blijkt geen mediërende rol te spelen in de relatie tussen leerproblemen en psychosociale problemen. Kinderen met leerproblemen lopen wel een risico op het ontwikkelen van zowel psychosociale problematiek als een lage mate van self-efficacy. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 295436 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Psychosociale problemen bij kinderen met leerproblemen: Is self-efficacy een mediator? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Rekenproblemen, technische lees- en/of spellingproblemen, psychosociale problemen, self-efficacy, kinderen | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |