View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Broederliefde on stage: bun scary, heleboel herrie”: Over de rol van lokale identiteit en meertaligheid in Nederlandse rap

        Thumbnail
        View/Open
        L.A. Dzjamaljan - Lokale identiteit en meertaligheid in Nederlandse rap.pdf (1.485Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Dzjamaljan, L.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze gevalsstudie wordt onderzoek gedaan naar het gebruik van meertaligheid door een jonge Nederlandse rapgroep, om hun lokale identiteit weer te geven. De meertaligheid in de teksten wordt beschreven door middel van verschillende vormen van ontlening en taalvermenging. Met dit taalgebruik wordt de bevolking met een niet-Nederlandse achtergrond op een specifieke locatie in Nederland gerepresenteerd: Spangen. Dit is de omgeving waar de rapgroep Broederliefde vandaan komt en met rappen begonnen is. Net als in Amerikaanse rapteksten is er in de muziek van Broederliefde sprake van een verschuiving in het gebruik van locatie van een globaler aspect naar het specifiekere. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe wordt meertaligheid door jongeren gebruikt om lokale identiteit in Nederlandse rap uit te drukken?” De deelvragen luiden als volgt: “Hoe wordt lokale identiteit geuit in de rapteksten? Welke rol spelen taalvermenging en multi-etnolect in deze uitingen? Welke woorden of constructies kunnen worden toegekend aan jongerentaal of antitaal?” Deze vragen worden beantwoord door te kijken naar morfo-syntactische structuren die ontleend zijn uit verschillende variëteiten en structuren die gevormd zijn uit het Nederlands maar een nieuwe betekenis hebben gekregen. Vervolgens wordt er gezocht naar locaties die worden genoemd in de teksten, samen met de onderwerpen van de rapnummers die als betekenisvelden dienen. De taalvariëteiten waaruit het meeste wordt ontleend door Broederliefde zijn het Engels, Sranantongo en Spaans. Het Sranantongo wordt gesproken door een groot deel van de bevolking in Spangen en het Engels is een belangrijke variëteit voor rapmuziek, door de origine van het genre. In de rapteksten wordt er meer nadruk gelegd op de eigen omgeving, het eigen verhaal en de eigen ervaringen in Spangen. in Spangen. Dit valt in het subgenre Gangsta Rap, waar specifieke locaties worden gebruikt om een eigen identiteit te vormen. Verder is de mate waarin wordt ontleend of gebruik gemaakt van jongerentaal afhankelijk van het onderwerp van de rapnummers. Zo toont deze analyse aan dat taalvermenging een bewuste keuze is. Het dient als een vorm van lokale identiteitsuiting voor de jonge rappers, om hun omgeving te representeren en hun visie op deze omgeving te laten zien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28907
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo