Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBerg, M.C. van den
dc.contributor.advisorZwarts, J.
dc.contributor.authorDzjamaljan, L.A.
dc.date.accessioned2018-04-09T17:01:13Z
dc.date.available2018-04-09T17:01:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28907
dc.description.abstractIn deze gevalsstudie wordt onderzoek gedaan naar het gebruik van meertaligheid door een jonge Nederlandse rapgroep, om hun lokale identiteit weer te geven. De meertaligheid in de teksten wordt beschreven door middel van verschillende vormen van ontlening en taalvermenging. Met dit taalgebruik wordt de bevolking met een niet-Nederlandse achtergrond op een specifieke locatie in Nederland gerepresenteerd: Spangen. Dit is de omgeving waar de rapgroep Broederliefde vandaan komt en met rappen begonnen is. Net als in Amerikaanse rapteksten is er in de muziek van Broederliefde sprake van een verschuiving in het gebruik van locatie van een globaler aspect naar het specifiekere. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe wordt meertaligheid door jongeren gebruikt om lokale identiteit in Nederlandse rap uit te drukken?” De deelvragen luiden als volgt: “Hoe wordt lokale identiteit geuit in de rapteksten? Welke rol spelen taalvermenging en multi-etnolect in deze uitingen? Welke woorden of constructies kunnen worden toegekend aan jongerentaal of antitaal?” Deze vragen worden beantwoord door te kijken naar morfo-syntactische structuren die ontleend zijn uit verschillende variëteiten en structuren die gevormd zijn uit het Nederlands maar een nieuwe betekenis hebben gekregen. Vervolgens wordt er gezocht naar locaties die worden genoemd in de teksten, samen met de onderwerpen van de rapnummers die als betekenisvelden dienen. De taalvariëteiten waaruit het meeste wordt ontleend door Broederliefde zijn het Engels, Sranantongo en Spaans. Het Sranantongo wordt gesproken door een groot deel van de bevolking in Spangen en het Engels is een belangrijke variëteit voor rapmuziek, door de origine van het genre. In de rapteksten wordt er meer nadruk gelegd op de eigen omgeving, het eigen verhaal en de eigen ervaringen in Spangen. in Spangen. Dit valt in het subgenre Gangsta Rap, waar specifieke locaties worden gebruikt om een eigen identiteit te vormen. Verder is de mate waarin wordt ontleend of gebruik gemaakt van jongerentaal afhankelijk van het onderwerp van de rapnummers. Zo toont deze analyse aan dat taalvermenging een bewuste keuze is. Het dient als een vorm van lokale identiteitsuiting voor de jonge rappers, om hun omgeving te representeren en hun visie op deze omgeving te laten zien.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1557899
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Broederliefde on stage: bun scary, heleboel herrie”: Over de rol van lokale identiteit en meertaligheid in Nederlandse rap
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsetnolect; rap; jongerentaal; ontlening; lokale identiteit; meertaligheid
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record