View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Micro-, Exo- en Kindfactoren op het Fonologisch Kortetermijngeheugen van Kinderen van Vier tot en met Zes Jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Vogt, LE-3993914 en Andriol, LM-3907163 en Have, Gten-3862267 en Vlugt, EMMvander-4209591.pdf (283.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Vogt, L.E.
        Andriol, L.M.
        Have, G. ten
        Vlugt, E.E.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond - De taalontwikkeling van kinderen wordt naast kindfactoren beïnvloed door omgevingsfactoren. Deze omgevingsfactoren worden verklaard aan de hand van het bio-ecologisch model van Bronfenbrenner. Volgens dit model zouden gezinsfactoren en taalactiviteiten binnen het gezin op microniveau en de Sociaal Economische Status [SES] op exoniveau invloed hebben op de taalontwikkeling. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het fonologisch kortetermijngeheugen een onderliggend mechanisme is van de ontwikkeling van de woordenschat. Daarnaast is er ook bewijs dat een grotere woordenschat invloed heeft op de ontwikkeling van het fonologisch kortetermijngeheugen. In deze studie wordt gekeken welke van de microfactoren voorlezen, televisiekijken, plaats in de kinderrij en gezinsgrootte, de exofactor SES en kindfactor geslacht invloed kunnen hebben op het fonologisch kortetermijngeheugen. Methode - Het onderzoek is afgenomen bij 117 participanten in de leeftijd van vier tot en met zes jaar. Het fonologisch kortetermijngeheugen is gemeten aan de hand van de Schlichting Pseudowoordentest. De verschillende micro-, exo- en kindfactoren zijn door middel van een vragenlijst verkregen. Resultaten - Uit de resultaten blijkt dat televisiekijken, plaats in de kinderrij, gezinsgrootte, SES en geslacht geen significante invloed hebben op de scores op de Schlichting Pseudowoordentest. Voorlezen blijkt als enige factor significante variantie te verklaren binnen de scores op de Schlichting Pseudowoordentest. Discussie - Enkel voorlezen heeft invloed op het fonologische kortetermijngeheugen van kinderen. Dit resultaat is, gebaseerd op eerder onderzoek, tegen de verwachtingen in.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28855
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo