De rol van Sociale Fobie in de relatie tussen Ouderlijke Afwijzing en Prosociaal Gedrag op school
Summary
Prosociaal gedrag is een beschermende factor voor externaliserend- en antisociaal gedrag, zorgt
voor betere schoolprestaties en meer acceptatie door leeftijdsgenootjes wat de kwaliteit van leven
bevorderd. Onderzoek wijst uit dat opvoeding invloed heeft op de ontwikkeling van prosociale
vaardigheden en dat sociale fobie van invloed is op de uiting van deze vaardigheden. Het doel van
deze longitudinale studie is om inzicht te krijgen in de relatie tussen ouderlijke afwijzing en
prosociaal gedrag op school en of deze relatie gemedieerd en/of gemodereerd wordt door sociale
fobie. Er wordt gebruik gemaakt van data van de TRacking Adolescents’ Individual Live Survey
(TRAILS). Bij 770 Nederlandse adolescenten van 10-12 jaar (M=11,01) is data verzameld via
adolescent-rapportage en leerkrachtrapportage. Met lineaire regressieanalyses is vastgesteld dat
geen relatie bestaat tussen ouderlijke afwijzing en prosociaal gedrag op school en geen sprake is
van mediatie door sociale fobie. Wel bestaat een interactie-effect van ouderlijke afwijzing en
sociale fobie op prosociaal gedrag waaruit blijkt dat ouderlijke afwijzing nauwelijks invloed heeft
op prosociaal gedrag van adolescenten met symptomen van sociale fobie. Geconcludeerd kan
worden dat de kwetsbaarheid van adolescenten met sociale fobie gering is en voornamelijk
afhankelijk is van afwijzing door moeder.