View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samenhang tussen Werkgeheugen en Pro-sociaal Gedrag, en Aandachtsproblemen/Hyperactiviteit

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Langhout, R-4292960 en Wendt, EL-4249739.pdf (456.7Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Langhout, R.
        Wendt, E.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige onderzoek heeft gekeken naar de samenhang tussen werkgeheugen en pro-sociaal gedrag, en aandachtsproblemen/hyperactiviteit bij kinderen tussen de vier en zes jaar oud. De mogelijke invloed van sekse en leeftijd op deze samenhang zijn hierin ook onderzocht. Uit bestaande literatuur blijkt dat kinderen van deze leeftijd zich in een sensitieve periode bevinden waarbij op verschillende gebieden ontwikkeling plaatsvind. Het huidige onderzoek is een aanvulling op reeds bestaande literatuur, waarbij recent empirisch onderzoek mist op het gebied van werkgeheugen bij vier- tot zesjarigen. De steekproef bestond uit 233 Nederlandse kinderen. Voor het beantwoorden van onderzoeksvraag voor de samenhang tussen werkgeheugen en pro-sociaal gedrag is een regressieanalyse uitgevoerd. Voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag over de samenhang tussen werkgeheugen en aandachtsproblemen/hyperactiviteit is er gebruik gemaakt van correlatieonderzoek. Het werkgeheugen is gemeten aan de hand van de Corsi Blokktentaak en de Cijfer Updatingtaak. Om de gegevens over het pro-sociaal gedrag en de aandachtsproblemen /hyperactiviteit te verkrijgen, is door de leerkracht de SDQ ingevuld. De resultaten indiceren dat er geen significante samenhang is tussen zowel werkgeheugen en pro-sociaal gedrag als werkgeheugen en aandachtsproblemen /hyperactiviteit. Daarnaast is er geen significante invloed van sekse en leeftijd gevonden, behalve voor een mogelijke invloed van leeftijd binnen de groep zesjarige kinderen op de samenhang tussen werkgeheugen en aandachtsproblemen/hyperactiviteit. Mogelijke limitaties en suggesties voor toekomstig onderzoek worden besproken. Met deze bevindingen biedt dit onderzoek inzicht in de mogelijke invloeden op zowel werkgeheugen, pro-sociaal gedrag en aandachtsproblemen/hyperactiviteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28535
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo