Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRottger, M.W.
dc.contributor.authorLanghout, R.
dc.contributor.authorWendt, E.L.
dc.date.accessioned2018-02-02T18:01:31Z
dc.date.available2018-02-02T18:01:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28535
dc.description.abstractHet huidige onderzoek heeft gekeken naar de samenhang tussen werkgeheugen en pro-sociaal gedrag, en aandachtsproblemen/hyperactiviteit bij kinderen tussen de vier en zes jaar oud. De mogelijke invloed van sekse en leeftijd op deze samenhang zijn hierin ook onderzocht. Uit bestaande literatuur blijkt dat kinderen van deze leeftijd zich in een sensitieve periode bevinden waarbij op verschillende gebieden ontwikkeling plaatsvind. Het huidige onderzoek is een aanvulling op reeds bestaande literatuur, waarbij recent empirisch onderzoek mist op het gebied van werkgeheugen bij vier- tot zesjarigen. De steekproef bestond uit 233 Nederlandse kinderen. Voor het beantwoorden van onderzoeksvraag voor de samenhang tussen werkgeheugen en pro-sociaal gedrag is een regressieanalyse uitgevoerd. Voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag over de samenhang tussen werkgeheugen en aandachtsproblemen/hyperactiviteit is er gebruik gemaakt van correlatieonderzoek. Het werkgeheugen is gemeten aan de hand van de Corsi Blokktentaak en de Cijfer Updatingtaak. Om de gegevens over het pro-sociaal gedrag en de aandachtsproblemen /hyperactiviteit te verkrijgen, is door de leerkracht de SDQ ingevuld. De resultaten indiceren dat er geen significante samenhang is tussen zowel werkgeheugen en pro-sociaal gedrag als werkgeheugen en aandachtsproblemen /hyperactiviteit. Daarnaast is er geen significante invloed van sekse en leeftijd gevonden, behalve voor een mogelijke invloed van leeftijd binnen de groep zesjarige kinderen op de samenhang tussen werkgeheugen en aandachtsproblemen/hyperactiviteit. Mogelijke limitaties en suggesties voor toekomstig onderzoek worden besproken. Met deze bevindingen biedt dit onderzoek inzicht in de mogelijke invloeden op zowel werkgeheugen, pro-sociaal gedrag en aandachtsproblemen/hyperactiviteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent467665
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSamenhang tussen Werkgeheugen en Pro-sociaal Gedrag, en Aandachtsproblemen/Hyperactiviteit
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWerkgeheugen; kinderen; pro-sociaal gedrag; aandachtsproblemen; hyperactiviteit; SDQ; Corsi Blokkentaak; Cijfer Updatingtaak
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record