View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        The Effect of a Brief Mindfulness Instruction and Perfectionism on Attentional Performance.

        Thumbnail
        View/Open
        Steinmann, L.pdf (460.3Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Steinmann, L.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vanwege de mogelijke nadelen die kleven aan reguliere mindfulness training en het belang van aandacht voor het menselijk functioneren en welzijn, onderzocht de huidige studie het effect van een mindfulness instructie van 60 minuten op aandacht. De hypothese was dat een korte mindfulness instructie aandacht zou verbeteren in vergelijking met de controle instructie. Ook onderzocht deze studie of perfectionisme de verbetering in aandacht zou voorspellen na de mindfulness instructie. Er werd verondersteld dat meer perfectionisme minder verbetering in aandacht voorspelde na de korte mindfulness instructie. Gezonde volwassenen deden voor en na de korte mindfulness (n = 42) of controle instructie (n = 40) een test die aandacht mat. Ook vulden ze voor de instructie een zelf-rapportage vragenlijst over perfectionisme in. De resultaten lieten zien dat zowel de korte mindfulness instructie, als de controle instructie zorgden voor verbeteringen in aandacht. Hierdoor is het niet waarschijnlijk dat de korte mindfulness instructie deze verbeteringen heeft veroorzaakt. Bovendien voorspelde perfectionisme de hoeveelheid verbetering in aandacht na de korte mindfulness instructie niet. Deze bevindingen samen met eerder onderzoek suggereren dat mindfulness training verdeeld over verschillende sessies noodzakelijk is om aandacht te verbeteren. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen hoeveel sessies er nodig zijn, hoe ze het beste verdeeld kunnen worden en wat de associatie is tussen perfectionisme en het effect van een korte mindfulness training op aandacht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28531
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo