Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Linden, S.
dc.contributor.authorSteinmann, L.R.
dc.date.accessioned2018-02-02T18:01:27Z
dc.date.available2018-02-02T18:01:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28531
dc.description.abstractVanwege de mogelijke nadelen die kleven aan reguliere mindfulness training en het belang van aandacht voor het menselijk functioneren en welzijn, onderzocht de huidige studie het effect van een mindfulness instructie van 60 minuten op aandacht. De hypothese was dat een korte mindfulness instructie aandacht zou verbeteren in vergelijking met de controle instructie. Ook onderzocht deze studie of perfectionisme de verbetering in aandacht zou voorspellen na de mindfulness instructie. Er werd verondersteld dat meer perfectionisme minder verbetering in aandacht voorspelde na de korte mindfulness instructie. Gezonde volwassenen deden voor en na de korte mindfulness (n = 42) of controle instructie (n = 40) een test die aandacht mat. Ook vulden ze voor de instructie een zelf-rapportage vragenlijst over perfectionisme in. De resultaten lieten zien dat zowel de korte mindfulness instructie, als de controle instructie zorgden voor verbeteringen in aandacht. Hierdoor is het niet waarschijnlijk dat de korte mindfulness instructie deze verbeteringen heeft veroorzaakt. Bovendien voorspelde perfectionisme de hoeveelheid verbetering in aandacht na de korte mindfulness instructie niet. Deze bevindingen samen met eerder onderzoek suggereren dat mindfulness training verdeeld over verschillende sessies noodzakelijk is om aandacht te verbeteren. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen hoeveel sessies er nodig zijn, hoe ze het beste verdeeld kunnen worden en wat de associatie is tussen perfectionisme en het effect van een korte mindfulness training op aandacht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent471356
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleThe Effect of a Brief Mindfulness Instruction and Perfectionism on Attentional Performance.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBrief mindfulness instruction; Mindfulness training; Attention training; Attentional performance; Attention; Perfectionism; Maladaptive perfectionism; Consious control of attentional processes; d2 Test of Attention; Burnout.
dc.subject.courseuuKlinische en Gezondheidspsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record