Instagram’s created ‘Fear of Missing Out’: een onderzoek naar de constructie van liveness op Instagram Stories
Summary
In dit onderzoek is er gekeken naar de constructie van liveness op Instagram Stories. Liveness
wordt vaak gezien als enerzijds een technologisch kenmerk om een live verbinding te kunnen
maken en anderzijds als de live beleving die bij kijkers tot stand kan komen. In haar beginsel
was liveness vooral een kenmerk van radio en televisie en werd liveness vooral gebruikt als
concept binnen de televisiewetenschappen. Door de komst van nieuwe media technologieën
moet het concept ook begrepen worden in een context van een interactief medialandschap.
Binnen het debat van liveness op nieuwe media platformen wordt gebruikersparticipatie als
belangrijk gezien bij de constructie van liveness. Ook wordt de rol van media instituten in
ogenschouw genomen.
Vanuit een affordance analyse worden de functies van Instagram Stories geanalyseerd
om van daaruit te kijken wat het design van het platform doet met de constructie van de
ervaring van liveness. Er is gekeken naar de affordances availability, locatability, revisability
en reviewability om vanuit daar iets te kunnen zeggen over hoe de constructie van liveness
gevormd wordt bij het aanmaken en volgen van een verhaal op Instagram Stories. Uit de
analyse blijkt dat Instagram door de functies die het aanbiedt op Instagram Stories, gebruikers
duidelijk aanspoort om te participeren. Met de functies wordt de tijdelijkheid van content
benadrukt en worden de geplaatste verhalen tot een evenement gemaakt. Door de
mogelijkheden die tot interactie leiden, hebben gebruikers het gevoel daadwerkelijk aanwezig
te zijn en deel uit te kunnen maken van een event.
Met de analyse wordt laten zien dat Instagram als media instituut een grote rol heeft in
de constructie van de ervaring van liveness op Instagram Stories en dat de functies er op
gebouwd zijn om bijzondere ervaringen te produceren. Hierdoor worden gebruikers
aangespoord om te participeren. Hoewel de gebruiker uiteindelijk zelf de beslissing maakt om
te participeren, stuurt Instagram hier dus wel nadrukkelijk op aan en is er een grote rol
weggelegd voor Instagram als bedrijf bij de constructie van de ervaring van liveness.
Daarnaast wordt er met dit onderzoek bijgedragen aan het idee dat liveness een concept is dat
onderzocht dient te worden op nieuwe media platformen en op verschillende soorten
platformen ook andere vormen aanneemt.