Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGlas, René
dc.contributor.authorZwaan, J.C.M. van der
dc.date.accessioned2018-02-02T18:01:14Z
dc.date.available2018-02-02T18:01:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28523
dc.description.abstractIn dit onderzoek is er gekeken naar de constructie van liveness op Instagram Stories. Liveness wordt vaak gezien als enerzijds een technologisch kenmerk om een live verbinding te kunnen maken en anderzijds als de live beleving die bij kijkers tot stand kan komen. In haar beginsel was liveness vooral een kenmerk van radio en televisie en werd liveness vooral gebruikt als concept binnen de televisiewetenschappen. Door de komst van nieuwe media technologieën moet het concept ook begrepen worden in een context van een interactief medialandschap. Binnen het debat van liveness op nieuwe media platformen wordt gebruikersparticipatie als belangrijk gezien bij de constructie van liveness. Ook wordt de rol van media instituten in ogenschouw genomen. Vanuit een affordance analyse worden de functies van Instagram Stories geanalyseerd om van daaruit te kijken wat het design van het platform doet met de constructie van de ervaring van liveness. Er is gekeken naar de affordances availability, locatability, revisability en reviewability om vanuit daar iets te kunnen zeggen over hoe de constructie van liveness gevormd wordt bij het aanmaken en volgen van een verhaal op Instagram Stories. Uit de analyse blijkt dat Instagram door de functies die het aanbiedt op Instagram Stories, gebruikers duidelijk aanspoort om te participeren. Met de functies wordt de tijdelijkheid van content benadrukt en worden de geplaatste verhalen tot een evenement gemaakt. Door de mogelijkheden die tot interactie leiden, hebben gebruikers het gevoel daadwerkelijk aanwezig te zijn en deel uit te kunnen maken van een event. Met de analyse wordt laten zien dat Instagram als media instituut een grote rol heeft in de constructie van de ervaring van liveness op Instagram Stories en dat de functies er op gebouwd zijn om bijzondere ervaringen te produceren. Hierdoor worden gebruikers aangespoord om te participeren. Hoewel de gebruiker uiteindelijk zelf de beslissing maakt om te participeren, stuurt Instagram hier dus wel nadrukkelijk op aan en is er een grote rol weggelegd voor Instagram als bedrijf bij de constructie van de ervaring van liveness. Daarnaast wordt er met dit onderzoek bijgedragen aan het idee dat liveness een concept is dat onderzocht dient te worden op nieuwe media platformen en op verschillende soorten platformen ook andere vormen aanneemt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent14951534
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInstagram’s created ‘Fear of Missing Out’: een onderzoek naar de constructie van liveness op Instagram Stories
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInstagram, Instagram Stories, Liveness, Affordances
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record