View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Aanpak van Pesten in de Brugklas van het Reguliere Voortgezet Onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Dubbelman, EA-5623650 en Reesink, DC-3864316 en Veldhuizen, RH-3542467 en Yoruk, S-5625785.pdf (299.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Dubbelman, E.A.
        Reesink, D.C.
        Veldhuizen, R.H. van
        Yörük, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek is gebleken dat pestgedrag een tijdelijke toename kent met de overgang naar de brugklas, maar er (nog) geen effectief bewezen anti-pestprogramma's voor de brugklas bestaan. Bij de ontwikkeling van nieuwe methoden ligt de nadruk meer op praktijkgestuurd effectonderzoek in plaats van op een meer wetenschappelijke aantoonbare basis. In dit explorerende onderzoek staat om die reden niet zozeer een gehanteerde methode aangaande pestgedrag in de brugklas centraal, maar vooral de persoonlijke aanpak van 19 docenten op drie reguliere middelbare scholen. De data is verzameld middels open interviews en vervolgens kwalitatief geanalyseerd. Uit de interviews is gebleken dat docenten actief zijn in het aanpakken van pestgedrag in de brugklas. Zij ervaren het effect van hun persoonlijke aanpak als positief, en zien meerwaarde in de verschillende werkwijzen die door collega’s worden gehanteerd. Docenten benadrukten dat pesten in hun ervaring vooral kan worden voorkomen door het stimuleren van groepscohesie en het aanleren van sociale vaardigheden, en minder door voorlichtingen over pestgedrag. Dit onderzoek heeft uitgewezen dat docenten, ondanks de ervaren effectiviteit, het gevoel hebben onvoldoende kennis te bezitten om pestgedrag effectief te signaleren en aan te pakken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28400
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo